środa, 17 października 2012

Oszczędne wydatki na samochód

Jeśli możesz zrezygnuj z samochodu 

Nie jest to nic optymistycznego ale taki wniosek musi pojawić się na początku. Skąd taki wniosek ? - policzyłem roczny koszt utrzymania samochodu na miesiąc.

fot: oszczędne wydatki na samochód
Oto zestawienie: 

W przypadku jednorazowych opłat rocznych dzielę kwotę na 12 miesięcy. Ponadto,  liczę koszt używania z dojazdami do pracy i bez.

1. Wersja bez dojazdów do pracy
 
Paliwo (diesel): około 300 zł   

Zakładam, że codziennie jeżdżę 20 km oraz 2 razy w miesiącu na dłuższy wyjazd 200 km oraz, że średnio w miesiącu jest 20 dni pracujących

Daje to około 20 (dni) * 20 km + 2 (dni) * 200 km = 400 + 400 = 800 km
Średnie spalanie: 6 litrów na 100 km (jeżdżę dieselem 1.9TDi)
Kontynuując, 8 * 6 = 48 litrów na miesiąc po średniej cenie 5,75 zł za litr daje to koszt 275 zł
Rocznie 12 * 275 = 3300 zł

2. Przy dojeździe do pracy ów koszt się  zwiększa o koszt paliwa (dziennie do przejechania 2 * 40 km = 80 km) bo łacznie do przejechania jest 2000 km i 120 litrów, co daje ostateczną kwotę  690 zł.
Są to szacunki dość powściągliwe bo przez 10 lat dojeżdżałem do pracy i robiłem 30000 km rocznie.
Rocznie 12 * 690 = 8280 zł

Do tego należy doliczyć opłaty za parkowanie i czas stracony na stanie w korkach.
Koszt parkingu to około 180 zł (od 160 zł do 220 zł)
Rocznie 12 * 180 = 2160 zł

Wydatki stałe:
  • Ubezpieczenie (OC) 700 + AC (700) + NNW (50) = 1400 zł (ale mój samochód ma już 9 lat) przy młodzszych samochodach trzeba liczyć ponad 3000 za samo ubezpieczenie.
  • Przegląd rejestracyjny: 100 zł (niecałe) 100/12 = 8,4 zł miesięcznie
  • Zmiana opon: 2*60  = 120 zł (2 razy w roku, co i tak jest tanio). 
  • Koszt opon raz na 4 lata = 4*180 (zł za jedną oponę) =  720, wychodzi 1 opona na rok 180 zł.
  • Wymiana oleju i filtrów co 15 tyś dla wersji bez dojazdu raz w roku dla wersji z dojazdem 2 razy w roku  650 zł
    • olej 400 zł
    • filtry 150 zł
    • wymiana 100 zł
  • drobne naprawy 500 zł (w tym wycieraczki, żarówki, ewentualnie klocki ..itd)
  • płyn do spryskiwaczy 50 zł rocznie

Podsumowując roczne wydatki,
=======================
Dla wersji bez dojazdu do pracy:
3300 + 1400 + 100 + 120 + 180 + 650 = 5750 zł
Dla wersji z dojazdem do pracy:
8280 + 2160 + 1400 + 100 + 120 + 180 + 2*650 = 13540 zł 

Dla porównania dam koszt biletu miesięcznego dla aglomeracji warszawskiej  (2 strefowego) 370 zł na 3 miesiące (rocznie 1480 zł).


Na czym można oszczędzić?

Kupuj używany

Wiadomo, że dobrego, używanego samochodu trzeba dłużej szukać ale nowy traci po 2 tatach 30% swojej wartości.

Jeśli możesz zrezygnuj z dojazdu do pracy samochodem

Jeśli masz 2 samochody zrezygnuj choćby z jednego (w sumie może nieczęsty przypadek ale możliwy). Jesli masz jeden zrezygnuj z wiazdu do miasta. Ja dojeżdżam do stacji SKM i wsiadam w pociąg. I wreszcie .... jeśli masz taką możliwośc zrezygnuj całkiem z samochodu.

Jeździć po kilka osób 

Sposób działa jeśli mamy dwa samochody i rezygnujemy z jednego lub gdy pasażer dorzuca się do paliwa. W innych przypadkach ma to tylko wpływ na nasze dobre samopoczucie i mniejszą ilość spalin w atmosferze.

Zrezygnować z AC dla starych samochodów

Daje to od razu około 700 zł oszczędności rocznie.  Warto wiedzieć, że samo ubezpieczenie AC może nie mieć dla starych samochodów dużego sensu. W razie wypadku dostaniemy wrak z pewną wartością + różnicę czyli np. dla ubezpieczenia 20 tyś dostaniemy wrak warty 17tyś + 2000 … pozostałe to zużycie części. Nie wierzę, że mój wrak byłby dużo wart pomimo wysokiej wyceny wiec zrezygnowałem z ubezpieczenia. Jest to pewne ryzyko dlatego każdy musi sam skalkulować czy mu się to opłaca.
Gdy siena to zdecydujemy warto wtedy jeździć wolniej żeby unikać wypadków, nawet tych spowodowanych nie z naszej winy. 


Tankowanie paliwa pod marketem

Po obejrzeniu cen zyskuje się litr lub 2 pod warunkiem zatankowania co najmniej za 100 zł. Do przemyślenia jest jednak skalkulowanie czy sama jazda do marketu, który może być poza miastem nie będzie nas kosztować więcej niż ten zaoszczędzony litr. 
Zamysłem całej akcji jest zwabienie klienta do marketu a nie danie szansy na tanie paliwo - jeśli już zawitacie do hipermarketu polecam zastosowanie zasad oszczędnego kupowania w markecie.

Wymiana oleju, klocków samodzielnie

Do niektórych prac konieczny jest kanał - jeśli ma któryś ze znajomych to może być rozwiązanie. Na pewno unikamy ASO. Jeśli nie jesteśmy za bardzo techniczni warto poprosić znajomego, który się zna o asystę (nawet postawić kilka piw), inwestycja zwróci się za rok.(możliwa oszczędność nawet do 500 zł)

Kupić dodatkowe felgi

Zamiast zmiany opon można kupić dodatkowe felgi i samodzielnie zmieniać koła. Niestety koszt felg będzie się zwracał przez kilka lat. Toteż może to być szansa dla tych, którzy wraz z używanym samochodem kupią za symboliczna cenę również felgi (niekiedy dostępne na szrotach).

Unikanie mycia na myjniach

Koszt jednego mycia to około 8 - 15 zł. Jeśli zrobimy to sami to pozostanie tylko zakup szamponu 10 zł i wody. Przy założeniu mycia dwa razy w miesiącu daje to około 2*12*8=192 zł czyli oszczędzić możemy około 150 zł rocznie.

16 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli chcemy z pewnością uzyskać większe oszczędności to zawsze można to zrobić poprzez ubezpieczenie OC lub AC. W takim wypadku korzystamy z kalkulatora https://kioskpolis.pl/kalkulator-oc-ac/ i za każdym razem z pewnością uzyskamy najbardziej korzystną dla nas polisę ubezpieczeniową.

    OdpowiedzUsuń
  3. Faktycznie sam samochód jest akurat taką rzeczą gdzie musimy przygotować się na wydatki. Więc jeśli jest możliwość kupienia ubezpieczenia OC po niższej cenie to myślę, że większość z nas wybiera taką opcję. Ja w https://cuk.pl/ubezpieczenia/samochod/ubezpieczenie-oc dostaję właśnie takie propozycje ubezpieczeń, że mogę trochę zaoszczędzić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dlatego ja jestem zdania, że jak najbardziej warto jest poszukać najtańszego OC. jak to zrobić ja czytałam na stronie https://kioskpolis.pl/jak-znalezc-najtansze-ubezpieczenie-oc/#kotwica2 i muszę przyznać, że mi ta wiedza się przydała.

    OdpowiedzUsuń
  5. Akurat ja jestem zdania, że faktycznie na niektórych rzeczach możemy oszczędzić ale ja na pewno nie robiłabym tego na naprawie. Zresztą jak czytałam na stronie http://lca.pl/moto/legnica,news,63233,Ocena_stanu_zawieszenia_pojazdu.html to warto jest wiedzieć jak sprawdzić stan zawieszenia pojazdu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Faktycznie czasami są takie sytuacje, że niestety, ale musimy ponieść większy koszt na nasze auto. Ja najbardziej jestem zadowolona z tego, że ostatnio pomoc drogowa https://www.pomocdrogowa.wwarszawie.pl/ zholowała mnie bardzo sprawnie gdy tego potrzebowałam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja również całkiem niedawno miałem dodatkowy wydatek ale na całe szczęście udało mi się dojechać do celu. Niestety ale mój samochód odmówił na trasie współpracy. Wtedy od razu zadzwoniłem po pomoc drogową https://holowanie.i-poznan.pl/ która bez problemu mnie zwiozła.

    OdpowiedzUsuń
  8. Akurat ja jakoś nigdy tego nie przeliczałem i jestem zdania, że samo posiadanie samochodu po prostu jest fajne. Przy okazji zachęcam każdego do przeczytania wpisu https://clearfox.pl/pomoc-drogowa-bezpieczna-droga-na-wakacje/ gdzie ciekawie poruszono temat wyjazdu na wakacje autem i roli pomocy drogowej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Oczywiście jak najbardziej można tak oszczędnie jeździć, ale moim zdaniem niektórych kwestii nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Jedną z nich jest opcja skorzystania z pomocy drogowej https://pomocdrogowa.i-wroclaw.pl/ gdyż nigdy nie wiemy kiedy nasze auto nas zawiedzie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jeśli chodzi o mnie to ja w ostatnim czasie również całkiem sporo razy korzystałam z usług pomocy drogowej, gdyż sytuacja tego wymagała. Fajnie, że fachowcy z firmy https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/oferta/ bez najmniejszego problemu są w stanie pojawić się bardzo szybko.

    OdpowiedzUsuń
  11. Niestety nie możemy przede wszystkim oszczędzać na naprawach samochodu gdyż wtedy nasze auto stanie się awaryjne. W takich sytuacjach wtedy najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług pomocy drogowej https://zakrzewski-holowanie.pl/ i ja właśnie zawsze tak robię.

    OdpowiedzUsuń
  12. To ja zdecydowanie polecam Ci zerknąć sobie na stronę https://beesafe.pl/kalkulator-oc-ac/ , aby znaleźć najlepsze opcje dla siebie, jeśli chodzi o ubezpieczenie OC. Coraz więcej osób decyduje się korzystać z takich kalkulatorów, ponieważ mamy wtedy pewność, że nie przepłacimy za OC, a niestety zdarza się to bardzo często.

    OdpowiedzUsuń
  13. To prawda jak napisano powyżej ale ja również jestem zdania, że fajnie jest wiedzieć co robić w momencie awarii samochodu. Myślę, że dobrze w takim momencie jest wezwać pomoc drogową https://www.pomocdrogowalublin.pl/ i ja właśnie tak najczęściej robię.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja raczej na ten moment w głównej mierze skupiam się właśnie na usługach transportowych gdyż to ich przede wszystkim potrzebuję. W każdym razie bardzo dobrą opcją jest zawsze skorzystanie z https://transport-gdansk.pl/ i tą firmę ja oczywiście każdemu polecam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Zima to trudny czas dla każdego samochodu. Niskie temperatury, sól na drogach i częste zmiany warunków atmosferycznych mogą prowadzić do awarii. Dlatego warto skorzystać z oferty serwisu https://autokorbas.pl/, który oferuje kompleksowe przygotowanie samochodu do sezonu zimowego.

    OdpowiedzUsuń
  16. Korzystanie z usług pomocy drogowej może być stresujące, ale dzięki firmie, którą znalazłem na https://eurohol.pl/, całe doświadczenie było o wiele łatwiejsze. Ich zespół był nie tylko wysoce profesjonalny, ale także niezwykle pomocny i uprzejmy. Przyjechali szybko i skutecznie rozwiązali problem z moim samochodem. Jestem bardzo wdzięczny za ich szybką reakcję i skuteczność. Polecam ich każdemu, kto potrzebuje niezawodnej pomocy na drodze.

    OdpowiedzUsuń