czwartek, 11 października 2012

Jak kupować, żeby nie przepłacać ? czyli oszczędne zakupy w marketach.

Ruszamy na zakupy uzbrojeni w listę.

Ignorujemy atakujące nas kolory, zachęty, reklamy. Nasz cel wrzucenie do koszyka produktów z listy i tylko tych. To może być trudne, zwłaszcza gdy traktujemy zakupy jako formę rozrywki. 
Jeżeli cieszysz się na samą myśl, że w sobotę z cała rodziną w pięknym klimatyzowanym markecie spędzisz miło czas pośród kolorowych gadżetów, to raczej żadna z przedstawionych tu rad nie trafi na właściwy grunt.  

fot: zakupy (autor: MariuszGr)

 Zakupy robimy w tygodniu (większe raz w tygodniu)

Sam wyznaję zasadę, że weekendy są dla rodziny i polecam to wszystkim innym. Zwykle na większe zakupy wybieram środę (żeby w razie problemów przełożyć je na czwartek). Nie lubię piątków, bo już samo zaparkowanie w ten dzień stanowi problem, nie mówiąc o kolejkach do kas.
Z tego co słyszałem niektóre markety podnoszą też odrobinę ceny w weekend i stosują większe promocje w tygodniu.
Zwykle odwiedzam więcej niż jeden market np. Najpierw jestem w Biedronce, później Rossman, Kaufland, Obi. Kolejność nie jest przypadkowa, droga jest w ten sposób najkrótsza. Często bywa też tak, że w Biedronce chcę coś kupić a jak tam nie ma (lub nie spełnia moich wymagań) to mam jeszcze szansę kupić to w Kuflandzie. 


Oddzielne listy dla różnych sklepów

Dobrym pomysłem jest posiadanie oddzielnej listy do każdego odwiedzanego sklepu - wtedy jest ona krótsza i łatwiejsza do kontroli. Dodatkowo, warto aby powstawały one przez cały tydzień. U mnie w domu mam wyłożone w widocznym miejscu, podpisane kartki z nazwą sklepu i każdy może uzupełnić listy o dodatkowy produkt.


Śledzenie gazetek

Nie przeceniałbym promocji i samych gazetek, bo zwykle promocja dotyczy bardzo ograniczonego asortymentu. Warto skalkulować czy opłaca się jechać do sklepu tylko dla tego jednego przecenionego produktu. Bardziej trafia do mnie idea kupowania zwykle tych samych produktów.



Kupowanie tych samych produktów

Co za tym przemawia ? - trzy argumenty.
  • zakupy trwają krócej, stąd nie wybieramy długo i wiemy gdzie co leży,
  • widzimy, czy cena produktu wzrosła lub spadła więc nie nabieramy się na fałszywe promocje,
  • są to zwykle rzeczy sprawdzone, dlatego mniejsza jest szansa na pomyłkę przy wyborze.

Przeglądanie cen za kg, litr ... itd.

Fachowcy twierdzą, że na wysokości wzroku są produkty najdroższe. Warto więc czasem zejść na poziom naszych kolan. 
Moim zdaniem ważniejsze jest jednak sprawdzanie co otrzymujemy za określoną cenę, czyli sprawdzamy cenę za kilogram(litr), wagę i termin przydatności. W czasach dużej popularności tak zwanych dyskontów jesteśmy epatowani niższymi cenami ale często wynikają one z obniżonej wagi produktu. Na przykład okazuje się, że Coca-Cola kupiona w markecie X jest tańsza od kupowanej w markecie Y tylko dlatego, że zawiera mniej płynu (widać to dobrze po przyjrzeniu się cenie za kg lub litr).


Planowanie obiadów

Przyznam z ręką na sercu, że ciężko coś takiego zrobić, choć idea sama w sobie jest dość prosta. Planując obiady na tydzień, faktycznie planujesz w znacznej części listy zakupowe. Dodatkowo, ułatwia to unikanie częstych zakupów - duże można zrealizować raz w tygodniu.


Unikanie pokus

Wszelkie poradniki radzą by iść na zakupy najedzony oraz by nie zabierać dzieci. Wtedy sami nie ulegamy pokusie tego co ładnie wygląda lub pachnie oraz mamy z głowy namowy dzieci na kupno różnych drobiazgów.
Moim zdaniem ten problem załatwia jednak sama lista, na końcu której zawsze powinno się napisać dużymi literami KUPUJ TYLKO Z LISTY, by każde zerknięcie utwierdzało nas w postanowieniu.

4 komentarze:

  1. Ja sporo zaoszczędziłem kupując ubezpieczenie mieszkania przez tą porównywarkę https://www.ubezpieczeniemieszkania.pl. Dzięki kupnie online zaoszczędziłem coś koło 25% do tego co oferował mój agent.

    OdpowiedzUsuń
  2. A nie lepiej postawić na zakupy online? Można naprawdę taniej kupować różne produkty, nawet te spożywcze. Tylko zamawiać tam gdzie paczki są dobrze pakowane, tak aby nic się nie uszkadzało w transporcie. Do tego celu stosuje się taśmy pakowe takiego typu jak na https://tcmservice.pl/produkty-kategoria/tasmy-pakowe/ znajdziecie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niedawno miałem awarię samochodu w trudno dostępnym miejscu. Na szczęście trafiłem na stronę https://zakrzewski-holowanie.pl/ i skontaktowałem się z nimi. Szybkość reakcji oraz profesjonalizm, z jakim się mną zajęli, były naprawdę imponujące. Dziękuję za wsparcie i polecam ich usługi!

    OdpowiedzUsuń